Home

Nieuws

De vereniging

Activiteiten

Wedstrijden

Foto's

Tips

Onderhoud skates en skeelers

Onderhoud skates en skeelers

Skates en skeelers hebben onderhoud nodig. De wielen slijten nl. tijdens trainingen. Daarnaast worden de lagers vies door stof of zand op de baan.

 

Wisseling van wielen

Om te voorkomen dat wielen erg eenzijdig slijten en daardoor niet meer mooi rond zijn is het aan te raden de wielen te nummeren (bijv. L1 t/m L4 en R1 t/m R4) en ze na elke training te verwisselen van plaats. 

Hanteer hierbij onderstaand schema: 

  • Het eerste wiel van je linkerschoen gaat naar de laatste plaats op je rechterschoen
  • Het tweede wiel van je linkerschoen gaat naar de derde plaats op je rechterschoen
  • Het derde wiel van je linkerschoen gaat naar de eerste plaats op je rechterschoen
  • Het vierde wiel van je linkerschoen gaat naar de tweede plaats op je rechterschoen
  • Het eerste wiel van je rechterschoen gaat naar de laatste plaats op je linkerschoen
  • Het tweede wiel van je rechterschoen gaat naar de derde plaats op je linkerschoen
  • Het derde wiel van je rechterschoen gaat naar de eerste plaats op je linkerschoen
  • Het vierde wiel van je rechterschoen gaat naar de tweede plaats op je linkerschoen

 

 

Zorg ervoor dat je de wielen bij het verwisselen niet draait, waardoor de rijrichting steeds gelijk blijft.  De binnenkant (afzetkant) van het wiel van de linkerschoen komt nu aan de buitenkant van de rechterschoen te zitten. Daardoor slijten de wielen gelijkmatig.  

 

Lagers schoonmaken

Als het geregend heeft, hebben de lagers ook onderhoud nodig.  Bij thuiskomst dien je direct de lagers uit je wielen te halen en ze schoon te maken. Als je dit niet doet, zitten ze de andere dag al muurvast!

 

  • Haal alle wielen uit de ijzers en haal de lagers eruit. Met een speciale lager sleutel kan je de lagers van binnen naar buiten drukken.
  • Er zijn lagers waarvan alleen aan één kant de kogeltjes zijn afgedekt met een afdekplaatje, aan de andere kant zijn ze open zodat je de kogeltjes zien kunt. Ook zijn er lagers die aan weerskanten zijn afgedekt zodat je de kogeltjes niet kunt zien.  Maak deze aan één kant open  door het dekseltje er voorzichtig af te wippen met de punt van een mesje.
  • Doe wat wasbenzine in een blikje of pot en stop de lagers daarin. Schud ze een poosje heen en weer en laat ieder lagertje even tussen duim en wijsvinger draaien terwijl je hem in de wasbenzine houdt. Herhaal dit zonodig nog eens in schone wasbenzine net zo lang totdat de lagertjes weer zonder kraken en knarsen draaien. Stop er niet te snel mee want één achtergebleven zandkorreltje kan veel schade aanrichten! 
  • Haal de lagers uit de wasbenzine en laat ze uitdruipen/drogen. Als je een compressor hebt dan kan je ze heel snel droogblazen en bovendien blaas je de laatste stofjes er ook nog uit.
  • Als de lagers goed droog zijn kan je ze smeren, bijv. met een drupje speciale lagerolie of teflonspray.
  • Zet ze daarna weer in elkaar met de spacers ertussen. Check nog een keer of ze soepel rollen. 
  • Maak het frame, de wielen, de busjes en boutjes schoon met water en sop.
  • Plaats de lagers in de wieltjes (met het afdekplaatje naar buiten!), vergeet de busjes er niet tussen te stoppen.
  • Plaats nu de wielen weer in het frame. Let op de nummervolgorde en de juiste rijrichting.