Aanschaf skates en skeelers

Aanschaf skates en skeelers

Skates hebben 4 wielen en ze zijn voorzien van een remblok achter het laatste wiel. Skeelers hebben dit niet.  De meeste kinderen starten de lessen met skates. Deze hebben een kort frame en de wielen zijn wendbaarder dan bij skeelers. Ze hebben een remblok en de hoge schoen biedt voldoende steun.

Als kinderen vertrouwd zijn met het inline skaten en ze willen de overstap maken naar de baan in Leiderdorp, dan is het aan te raden skeelers te kopen. Deze hebben 3 of 4 wielen en geen remblok. Kinderen groeien snel en skeelers zijn geen goedkope aankoop.  Er zijn varianten in de handel verkrijgbaar met een maat die verstelbaar is in 3 tot 4 maten. Op deze manier gaan ze langer mee.  Verder heeft Jan van der Hoorn schaatssport diverse tweedehands skeelers te koop.

Juiste maat
Omdat steun erg belangrijk is kan je een maatje kleiner dan je schoenmaat overwegen. Zorg echter dat ze niet knellen, zeker niet op de hiel. Dat leidt tot blessures. De beste uitvoeringen van skeelers hebben allen thermoplastische schoenen die door middel van warmte naar de voet te vormen zijn. Bij de dealer worden de schoenen dan in de oven tot 70 graden verwarmd. De contreforts worden dan zacht en als je de schoenen dan aantrekt worden ze goed naar de voet gevormd.

Maximale wieldoorsnede
Het is erg belangrijk om de juiste wieldoorsnede te kopen, passend bij de leeftijd en de mogelijkheden van het kind. De KNSB heeft hier ook regels voor opgesteld, om kinderen te beschermen tegen blessures. Nadelen van grote wielen zijn nl. hogere frames, minder stabiliteit, minder wendbaarheid, meer kracht nodig om op gang te komen en snellere overbelasting van de knieën. Grotere wielen zorgen voor minder rolweerstand en een hogere snelheid.

Er is veel variatie in het aanbod van wielen. Afhankelijk van de omstandigheden en ondergronden kan er een keuze gemaakt worden. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale regenwielen omdat "gewone" wielen te glad worden door het natte wegdek. Zeker als er wedstrijden gereden worden, is het aan te raden je goed te laten adviseren door een winkel waar ze skeelers en skates verkopen.

Masters, Senioren en Junioren A, Junioren B

110 mm*

Kadetten en Pupillen 1

100 mm

Pupillen 2, 3 en 4

90 mm

*Voor KNSB marathons is de maximale wieldoorsnede van 125 mm toegestaan. Dit is alleen van toepassing voor de volgende categorieën; Masters, Senioren, Junioren A en Junioren B  (mits deze wedstrijd voor junioren A rijders is).

Bescherming
Vergeet bij de aanschaf van skates en skeelers ook niet om goede bescherming te regelen. Zeker voor kinderen die nog niet zo bedreven zijn in het inline skaten, is goede bescherming een must. Een helm is in ieder geval verplicht. Denk eraan dat het geen fietshelm met een punt aan de achterzijde mag zijn. Verder zijn knie-, elleboog en polsbeschermers aan te raden. Deze zijn bij de meeste sportzaken verkrijgbaar.