Wat leren we?

In groepen wordt les gegeven onder leiding van een jeugdschaatsleider(ster). De groepen worden naar schaatsvaardigheid en leeftijd ingedeeld. Bij de lessen staat niet het hardrijden voorop maar het, op een speelse manier,  aanleren van de schaatsbewegingen. Dit houdt dus niet alleen in dat er rondjes worden gereden om schaatsconditie te krijgen, maar dat er ook aan de hand van oefeningen wordt geleerd:
•    recht op de schaatsen te staan;
•    op de juiste wijze te starten en te remmen zonder gevaar voor anderen en natuurlijk jezelf, te vallen en op te staan;
•    slalom te rijden;
•    over te stappen in de bocht;
•    de juiste schaatshouding te krijgen [o.a. 'diep zitten'];
•    goed zijwaarts af te zetten.
Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de gedragsregels op een ijsbaan en de verzorging van de schaatsen. Het programma van de hoogste groep is erop afgestemd om aansluiting met de trainingsgroepen voor pupillen/junioren te krijgen.